….JAK TO PRZETŁUMACZYĆ ? I co to naprawdę znaczy w praktyce?
Na podstawie artykułu: WHAT MAKES A PILOT „STREET SMART”ABOUT FLYING - Smartcockpit.com / Ludovic ANDRE
Podejmujemy dzisiaj próbę przekazania kluczowych warunków osiągnięcia szeroko rozumianego, obiektywnego sukcesu pilota komercyjnego – bezpiecznie latającego i wyróżniającego się pod względem standardów i umiejętności.
Zazwyczaj poruszamy się w zakresie pojęć psychologicznych, w niniejszym artykule to piloci mieli opisać uniwersalnym językiem zachowań i postaw warunki sukcesu.
Wypada zacząć od rozwinięcia pojęcia SMART PILOT, czyli przewidujący i myślący pilot to taki, który:
- posiada (potrafi ją właściwie odczytać) pełną (która jest dostępna) świadomość podstawowych aspektów latania;
- płynnie wykorzystuje szeroką wiedzę (wykorzystać wiedzę to umieć liczyć w praktyce, a nie tylko znać definicje matematyczne, wiedzieć jakie działania zastosować, żeby rozwiązać problem i wyciągać wnioski, odrzucać niewłaściwe ścieżki)
- rozpoznaje, w którym momencie będzie potrzebował i gdzie znaleźć potrzebne informacje
- potrafi na czas wykrywać błędy i neutralizować wpływ błędów innych członków załogi na bezpieczeństwo
- przewiduje problemy i pułapek
- realizuje 30-letnią karierę bez wypadków i poważnych incydentów
Jak zrealizować powyższe wyznaczniki bycia SMART w Safetyliner (United Airlines) zapytano o to, poprzez telefoniczną ankietę sporą grupę pilotów. Każdy z nich miał 25 lat doświadczenia w branży. Grupa obejmowała pilotów z sześciu krajów od pilotów testowych NASA, pilotów wojskowych, pilotów liniowych, szefów pilotów, szefów flot, oraz instruktorów. Każdy został zapytany czemu przypisuje własny sukces? co może poradzić niedoświadczonym pilotom? dowódcom? co obiektywnie sprawia, że piloci są przewidujący i myślący w kokpicie?
Pomysłodawcy byli zaskoczeni tym jak szeroki zakres obejmowały odpowiedzi; dlatego podzielili wskazówki ankietowanych pilotów w trzy grupy kategorii:
I. Postawy i sposób myślenia
II. Współpraca w załodze i poza nią – koordynacja i interakcje
III. Wiedza- indywidualne techniki i strategie
Wskazówki postępowania, których zestaw został stworzony nie są uszeregowane w żadnym porządku, ani kolejności. Zaczniemy od obszaru kluczowego, często decydującego o odrzuceniu kandydata do pracy, bo będącego wynikiem wychowania, edukacji, wpływu otoczenia społecznego i osobowości – czyli postaw i adaptacji do otoczenia
POSTAWY I SPOSÓB MYŚLENIA
- W samolocie nie trzeba NICZEGO WYKONYWAĆ W POŚPIECHU
- PLANUJz wyprzedzeniem standardowe zadania i nie odpuszczaj z bycia CZUJNYM, bądź gotowy na nieoczekiwane.
- Zwróć uwagę na swoje przeczucia. Jeśli czujesz, że coś jest nie tak, to prawdopodobnie tak jest.
- Pracuj nad ASERTYWNĄ postawą – zawsze otwarcie komunikuj wątpliwości innym członkom załogi.
- Pozostaw sobie MOŻLIWOŚCI WYBORU- nigdy nie bądź zaangażowany w jeden sposób działania o wysokim stopniu ryzyka.
- Najlepszym sposobem zachowania wysokiego poziomu bezpieczeństwa, to NIGDY NIE POPADAĆ W KOMFORT
- Jeśli zaczynasz się śpieszyć lub jesteś przeciążony, ZWOLNIJ TEMPO działania, żeby zyskać na koncentracji – pomimo, że oznacza to opóźnienie wypychania czy startu
- Wysoki standard to traktowanie latania w CENTRUM ZAINTERESOWANIA, tylko wtedy motywacja do wykonania dobrej roboty będzie autentyczna
- Trzymaj się SOP, chyba że nie masz możliwości
- Mimo iż piloci lubią sprawiać odwrotne wrażenie, profesjonalista jest odpowiedzialny, pracowity i sumienny.
- Wyeliminuj lub UŚPIJ CZYNNIKI DEKONCENTRUJĄCE i utrzymuj czujny stan umysłu.
- Ograniczaj samozadowolenie; sytuacja zazwyczaj jest gorsza niż Ci sie wydaje
- Nigdy nie wybieraj się na lot z głową pełna problemów; zostaw je na ziemi lub SAM ZOSTAŃ
- Zachowaj szczególną czujność, gdy wszystko idzie dobrze. Twoi uczniowie nie zrobią Ci krzywdy, gdy jesteś już czujny i świadom ryzyka.
- Bądź otwarty na INFORMACJĘ ZWROTNĄ i staraj się ją zrozumieć i wykorzystać, nawet gdy jest trudna do zaakceptowania
- ZAWSZE LATAJ W STANDARDOWY sposób, niezależnie od tego, czy jest to normalny lot liniowy, przelot techniczny czy kontrola umiejętności.
- Kwestie, które wprowadzają pilotów w kłopoty, to NIEPRAWIDŁOWY OSĄD i ocena, a także fiksacja na tym
- Nigdy niczego NIE ZAKŁADAJ, ale zweryfikuj i sprawdź wszystkie najważniejsze informacje.
- Pilot musi umieć się przystosować; nie ma dwóch takich samych sytuacji, pomimo, że podobne
WSPÓŁPRACA W ZAŁODZE I POZA NIĄ – KOORDYNACJA I INTERAKCJA
- Dzielenie się informacjami ze swoją załogą, powoduje też możliwość SKORYGOWANIA TWOJEGO BŁĘDU, w takim zakresie w jakim udostępniasz im informacje, oni stają się bardziej skłonni do informowania Ciebie
- Nie próbuj robić wszystkiego sam
- Stosowanie SOP ułatwia pracę i powoduje PRZEWIDYWALNOŚĆ TWOJEGO DZIAŁANIA dla wszystkich, a to buduje dobrą atmosferę
- Niech wszyscy wiedzą, co myślisz, planujesz i robisz.
- ZAWSZE PYTAJ - nie zakładaj!
- w centrum zainteresowania dowódcy załogi powinno być UKSZTAŁTOWANIE ZAŁOGI W ZESPÓŁ
- Briefing i sposób jego przeprowadzania jest kluczowy; porozmawiaj o tym, co zamierzasz zrobić; czego się spodziewasz od innych, nikogo nie pomijaj, nie jesteś w stanie przewidzieć jak zmieni się postrzeganie członków Twojej załogi w sytuacji krytycznej
- Poznaj i WYKORZYSTUJ POTENCJAŁ LUDZI z jakimi latasz, często inny członek załogi posiada dokładnie te informacje, których potrzebujesz
- OCENIAJ LUDZI z którymi latasz – aby zrozumieć i zrekompensować ich mocne i słabe strony.
- Jako PNF bądź obecny i skupiony, nie trać czasu ucz się uważnie od doświadczonych. PNF musi sprawdzić działania pilota lecącego i zwrócić mu uwagę na rozbieżności.
(powyższy tekst współtworzyła Anna Krzeszowiak – studentka IV roku psychologii, odbywająca praktykę w zawodpilot.pl
Niebawem napiszemy o trzecim obszarze doskonalenia pilota – wiedzy