SMART PILOT, AIRMANSHIP….

Skontaktuj się z nami

Wypełnij formularz

hongkong-UpC

….JAK TO PRZETŁUMACZYĆ ? I co to naprawdę znaczy w praktyce?

Na podstawie artykułu: WHAT MAKES A PILOT „STREET SMART”ABOUT FLYING - Smartcockpit.com / Ludovic ANDRE

Podejmujemy dzisiaj próbę przekazania kluczowych warunków osiągnięcia szeroko rozumianego, obiektywnego sukcesu pilota komercyjnego – bezpiecznie latającego i wyróżniającego się pod względem standardów i umiejętności.  

Zazwyczaj poruszamy się w zakresie pojęć psychologicznych, w niniejszym artykule to piloci mieli opisać uniwersalnym językiem zachowań i postaw warunki sukcesu.  

Wypada zacząć od rozwinięcia pojęcia SMART PILOT, czyli przewidujący i myślący pilot to taki, który:

  1. posiada (potrafi ją właściwie odczytać) pełną (która jest dostępna) świadomość podstawowych aspektów latania;
  2. płynnie wykorzystuje szeroką wiedzę (wykorzystać wiedzę to umieć liczyć w praktyce, a nie tylko znać definicje matematyczne, wiedzieć jakie działania zastosować, żeby rozwiązać problem i wyciągać wnioski, odrzucać niewłaściwe ścieżki)
  3. rozpoznaje, w którym momencie będzie potrzebował i gdzie znaleźć potrzebne informacje
  4. potrafi na czas wykrywać błędy i neutralizować wpływ błędów innych członków załogi na bezpieczeństwo
  5. przewiduje problemy i pułapek
  6. realizuje 30-letnią karierę bez wypadków i poważnych incydentów

Jak zrealizować powyższe wyznaczniki bycia SMART w Safetyliner (United Airlines)  zapytano o to, poprzez telefoniczną ankietę sporą grupę pilotów. Każdy z nich miał 25 lat doświadczenia w branży. Grupa obejmowała pilotów z sześciu krajów od pilotów testowych NASA, pilotów wojskowych, pilotów liniowych, szefów pilotów, szefów flot, oraz instruktorów. Każdy został zapytany czemu przypisuje własny sukces? co może poradzić niedoświadczonym pilotom? dowódcom? co obiektywnie sprawia, że piloci są przewidujący i myślący w kokpicie?

Pomysłodawcy byli zaskoczeni tym jak szeroki zakres obejmowały odpowiedzi; dlatego podzielili wskazówki ankietowanych pilotów w trzy grupy kategorii:

I. Postawy i sposób myślenia
II. Współpraca w załodze i poza nią – koordynacja i interakcje
III. Wiedza- indywidualne techniki i strategie

Wskazówki postępowania, których zestaw został stworzony nie są uszeregowane w żadnym porządku, ani kolejności. Zaczniemy od obszaru kluczowego, często decydującego o odrzuceniu kandydata do pracy, bo będącego wynikiem wychowania, edukacji, wpływu otoczenia społecznego i osobowości – czyli postaw i adaptacji do otoczenia

POSTAWY I SPOSÓB MYŚLENIA

flying-4400116_1280

 WSPÓŁPRACA W ZAŁODZE I POZA NIĄ – KOORDYNACJA I INTERAKCJA

14883681_951421268334857_7395184954654639206_o

 (powyższy tekst współtworzyła Anna Krzeszowiak studentka IV roku psychologii, odbywająca praktykę w zawodpilot.pl

Niebawem napiszemy o trzecim obszarze doskonalenia pilota – wiedzy 

airbus-2132610_1920