Czasami podczas rekrutacji czy selekcji u naszych kandydatów pojawiają się deficyty, których źródło powinno być znalezione i możliwe, że rozpracowywane od samego początku szkolenia lotniczego. Nie raz pisaliśmy o tym, jak chcielibyśmy zmotywować w tym kraju wszystkich szefów wyszkolenia praktycznego i teoretycznego do rzetelnego podejścia do swojej roli i większej odpowiedzialności za efekt szkolenia całego ATO, standardów wyszkolenia także kadry instruktorskiej, inwestowania w wiedzę i umiejętności dotyczące metodyki nauczania umiejętności w lotnictwie. To co przekazują swoim uczniom instruktorzy pozostaje w kompetencjach ucznia-pilota, możliwe, że na zawsze, jeśli to są dobre praktyki; a jeśli nie, to często zainteresowany dowiaduje się o tym dopiero podczas selekcji u przewoźnika.
Kiedyś podczas szkolenia CRM kiedy to wdrażaliśmy narzędzie ułatwiające ocenę poszczególnych kompetencji w ramach oceny CRM w jednej z dużych linii w tym kraju, jeden z instruktorów przeciążony materiałem tzw. ‚psychologicznym’ zapytał: czy nie przesadzamy z oczekiwaniami co do ich umiejętności, przecież dodał na koniec: ‚JESTEŚMY TYLKO INSTRUKTORAMI, NIE PSYCHOLOGAMI’. Prawda jest taka, że odkąd człowiek zajmuje się szkoleniem lotniczym i jeśli robi to dobrze, bierze odpowiedzialność za życie innych, generuje konsekwencje czyli wpływa na rodzaj kariery jaki uczeń będzie mógł rozwijać; to siłą rzeczy musi w jakimś niewielkim zakresie chociaż właściwie odczytywać postawy, zachowania, a także z czasem przewidywać, co uczeń zrobi jak już zostanie sam w samolocie czy symulatorze.
Poziom nauczania w GA nigdy nie zależy od tego, czy instruktor jest pilotem liniowym! Oczywiście na uczniu z licencją PPL ten fakt może robić wrażenie, jednak prawda jest taka, że to nie jest żadną gwarancją, że uczeń otrzyma szkolenie na genialnym poziomie, a instruktor podejdzie solidnie i z respektem do planów ucznia w lotnictwie i we właściwy sposób wykorzysta swoje liniowe doświadczenie.
Profesjonalizm w zakresie nauczania innych będzie natomiast mocno zależał od doświadczenia lotniczego w małym lotnictwie, eksperckiej wiedzy z najbardziej praktycznych przedmiotów lotniczych, ale przede wszystkim od osobowości instruktora, jego intelektu i zdolności społecznych.
Trudna do zrozumienia dla mnie jest postawa, którą miałam kilka miesięcy temu okazję obserwować, kiedy to HT w jednym z nieznanych mi ATO ignorujący wiedzę dotyczącą praktykowanej w Europie metodologii oceny kompetencji w ramach KSA, upiera się aby oceniać kompetencje słuchaczy – przyszłych pilotów liniowych za pomocą kwestionariuszy osobowości, prawdopodobnie dlatego, że ma problem z rozróżnieniem oceny kompetencji od oceny cech osobowości, i nie potrafi zarządzać wiedzą innych, którzy się na tym znają.
Pracujemy nad pomysłem szkolenia – warsztatu, (możliwe, że cyklicznego np. raz na pół roku) który będzie podnosił poziom umiejętności i kompetencji instruktora GA w zakresie rozumienia poczynań ucznia, metodologii uczenia umiejętności w lotnictwie, egzekwowania i motywowania, trudnej komunikacji w specyficznym otoczeniu i będzie swego rodzaju debriefingiem dla instruktorów.
Wydaje się nam, że brakuje na co dzień wsparcia merytorycznego dla instruktorów GA, a także takiego, które pomoże mu rozpracować dylematy i wątpliwości co do oceny postaw, decyzji czy umiejętności nie-technicznych ucznia.
Chcielibyśmy aby warsztat był możliwością wsparcia instruktorów w relacjach w samym ośrodku, z HT właśnie, z właścicielem, z uczniem. Chcemy też z chętnymi, otwartymi na rozwój i gotowymi na konfrontację ze swoimi ograniczeniami instruktorami GA, podzielić się, narzędziami praktycznymi do tego, żeby radzić sobie ze zjawiskami najróżniejszymi w realnym, obecnie otaczającym ich świecie.
Jeśli jesteście instruktorami GA, nie oglądajcie się na innych, inwestujcie w swoje kompetencje, tylko tak możecie budować markę, a wierzcie opinia o instruktorze jest podawana daleko w świecie na przykład podczas rekrutacji. Warsztat który projektujemy będzie szkoleniem otwartym, więc będzie sposobem, żeby skonfrontować także z innymi uczestnikami z różnych Ośrodków Szkolenia Lotniczego własne doświadczenia.
Więcej informacji szukajcie we wrześniu tutaj i na fb. Jeśli już macie pytanie piszcie do nas.