Wymagania medyczne dla pilota

Skontaktuj się z nami

Wypełnij formularz

Orzeczenie lotniczo – lekarskie jest niezbędne do samodzielnego latania 

Badania medyczne zarówno wstępne, okresowe jak i okolicznościowe wzbudzają różne emocje. Decyzja lekarza orzecznika decyduje również o Waszej karierze lotniczej, a na jej wyniki nie macie często wpływu. Do wykonywania samodzielnego lotów niezbędne jest oprócz licencji czy świadectwa kwalifikacji także orzeczenie lotniczo-lekarskie i od tego nie ma odwołania.

Niemożność przedłużenia ważności orzeczenia lekarskiego dla doświadczonych pilotów wiąże się czasami z utratą zawodu, dla tych którzy zaczynają przygodę z lotnictwem brak certyfikatu medycznego oznacza niemożność spełniania marzeń. W obydwu przypadkach na drugiej szali jest odpowiedzialność za siebie i za innych ludzi, warto o tym pamiętać podczas wywiadu lekarskiego.

Jeśli macie wątpliwości co do tego, czy przejdziecie z powodzeniem testy medyczne, zróbcie to jak najszybciej, zanim zainwestujecie wysiłki i zaangażowanie w szkolenie lotnicze. Warto wybrać się na konsultacje do lekarza specjalisty medycyny lotniczej, każdy przypadek jest indywidualny, podobna przypadłość dla jednej osoby może być przeszkodą w samodzielnym pilotowaniu statku powietrznego dla innej nie.

Poświęcam kawałek serwisu www.zawodpilot.pl badaniom medycznym, nie tylko dlatego że orzeczenie lekarskie jest częścią całości uprawnień dla każdego chętnego do samodzielnego latania, ale także z powodu kłopotów na jakie sama napotkałam przy poszukiwaniu aktualnych przepisów dotyczących wymogów czy procedur badań lotniczych. 

Zasady, kryteria i procedury orzekania medycznego w całej Europie są spójne, więc testy medyczne można przechodzić we wszystkich krajach Europy, orzecznictwa wymieniają się informacjami, na wypadek, gdyby ktoś uciekał przed swoim macierzystym orzecznictwem medycznym.

W jakich klasach wydaje się w Polsce orzeczenia dla pilotów.

  • KLASA 1 – niezbędna jest przy licencji pilota zawodowego (CPL), licencji pilota w załodze

    wieloosobowej (MPL) lub licencji pilota liniowego (ATPL)

  • KLASA 2 – posiadacze licencji (PPL) ale też w przypadku zarobkowych operacji pasażerskich wykonywanych balonem, także w przypadku innych niż zarobkowe operacje pasażerskie wykonywane balonem, podczas których na pokładzie statku powietrznego znajdują się więcej niż 4 osoby, także w przypadku posiadaczy licencji (SPL)do celów zarobkowych operacji na szybowcach
  • orzeczenie LAPL – dla pilotów posiadających licencje: (LAPL), licencji pilota balonowego (BPL) licencji pilota szybowcowego (SPL)
  • ponadto dla pilotów lotni, paralotni, motolotni, statków powietrznych o maks. masie startowej do 495kg (UAP) posiadających świadectwo kwalifikacji orzecznik wydaje Orzeczenie stwierdzające spełnianie wymagań zdrowotnych

Wskazówki jak się przygotować do badań znajdziecie na każdej internetowej stronie placówek uprawnionych do wykonywania takich badań. Ponadto poniżej wymienione centra medycyny lotniczej skupiają specjalistów – praktyków z ogromnym doświadczeniem w zakresie orzekania w LOTNICTWIE KOMERCYJNYM, co nie jest bez znaczenia!

1) CENTRUM MEDYCYNY LOTNICZEJ -  LUX MED, ul. 17-go Stycznia 39, Warszawa – w tej placówce wykonuje się także badania do wszystkich klas lotniczych w języku angielskim !!

2) Główny Ośrodek Badań Lotniczo-Lekarskich  — Wojewódzka Przychodnia Sportowo-Lekarska, ul. H. Sienkiewicza 108/110 Wrocław

3) Alergo-Med Aviation, ul, KEN 56, Warszawa

 

035

Aktualne przepisy: 

Początkiem analizy  wymagań medycznych, powinny być dokumenty wydane przez Lotniczy Nadzór Europejski – EASA, poniżej znajdziecie dokumenty z 2020 roku, łatwy w użyciu i rozumieniu opisanych procedur:

https://www.easa.europa.eu/sites/default/files/dfu/Easy_Access_Rules_for_Medical_Requirements.pdf

Na stronach Urzędu Lotnictwa Cywilnego znajdziecie aktualne przepisy w języku polskim:

https://www.ulc.gov.pl/pl/prawo/prawo-uni-europejskiej/prawo-ue-akty-prawne/personel-lotniczy/1987-nowe-prawo-ue 


Może przydatne będą starsze dokumenty wydane w Polsce:

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie badań lotniczo-lekarskich 21.10.2003

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie badań lotniczo-lekarskich 02.06.2009

Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej 04.06.2013 w sprawie badań lotniczo-lekarskich