Każda firma lotnicza podczas procesu rekrutacji pilotów może do wymagań formalnych, od których nie ma odwołania dopisać dodatkowe, które powiązane będą z potrzebami biznesowymi, etapem rozwoju firmy, otaczającym rynkiem lub jego tymczasową kondycją. Nalot ogólny jest elementem zmiennym, poziom wykształcenia już mniej. Dodatkowym wymaganiem często bywa wymóg znajomości języka, kraju w którym operuje dany przewoźnik.
Można przyjąć, że bez względu na kulturę firmy i kulturę kraju w jakim operator działa, profil pilota jakiego chciałyby zatrudnić linie na całym świecie jest podobny. Firmy lotnicze, żeby sprawdzić czy aplikujący kandydaci będą w stanie wypełniać zadania standardowe i radzić sobie z sytuacjami krytycznymi testują i oceniają następujące obszary funkcjonowania:

(i) Możliwości poznawcze:
- skuteczność logicznego wnioskowania w warunkach stresu
- szybkość uczenia się – adaptacja poznawcza w nowej sytuacji
- zarządzanie procesami uwagi: koncentracja uwagi vs. skuteczność koordynacji uwagi w sytuacji wielozadaniowości
- wyobraźnia przestrzenna – myślenie techniczne
(i) Osobowość:
- elastyczność – zdolność do efektywnej adaptacji do zmienności i nowości
- gotowość do dostosowania się do niewygody i przeciwności
- skuteczne działanie w obliczu presji (czasu i ludzi)
- dojrzałość emocjonalna – przewidywanie konsekwencji zarządzania relacjami, gotowość znoszenia niepowodzeń (rezyliencja)
- strategie radzenia sobie z negatywnym działaniem stresu – świadomość i dbałość o utrzymanie kondycji psycho-fizycznej
(i) Kompetencje zawodowe i operacyjne:
- adaptacja w środowisku wymagającym podążania za regulacjami i procedurami
- stosunek do poszerzania wiedzy technicznej / wiedzy o sprzęcie lotniczym i funkcjonowaniu organizacji lotniczej
- samodyscyplina i dążenie do osiągnięć
- wysoka wydajność i poprawność działania w sytuacji wielozadaniowości – szybkość i dokładność przetwarzania informacji pochodzących z różnych źródeł
- stosunek do ryzyka, radzenie sobie z dwuznacznością i niepewnością
- kompetencje zarządcze: planowanie, organizacja, wyznaczanie priorytetów, decydowanie
- umiejętność podejmowania właściwych strategii decyzyjnych względem panujących warunków
- zdolność do dokonania adekwatnego wyboru w odpowiednim czasie
- brak epizodów skrajnych zachowań względem pracodawcy i instytucji w przeszłości
- akceptacja częstego przemieszczania się i przebywania poza bazą wylotu
- umiejętność radzenia sobie w załodze stałej i zarządzania zagrożeniami z tym związanymi
(i) Kompetencje społeczne zgodne z wymogami CRM:
- umiejętność współdziałania w załodze dla osiągnięcia wspólnego celu
- otwartość na kooperację z innymi – świadomość budowania pozytywnego wizerunku Firmy – skuteczność działania w sytuacji wymagającej wejścia w role związane z kontaktem i wpływem na pasażerów
- samodzielność w myśleniu i działaniu, przy respektowaniu zasad i reguł standaryzacji
- umiejętność przejęcia inicjatywy w sytuacjach tego wymagających – przywództwo / potencjał wymagający rozwoju w kontekście awansu dowódczego
- rozumienie konieczności utrzymania równowagi pomiędzy dbałością o klienta a bezpieczeństwem operacji lotniczej
- wysoka kultura osobista – swoboda działania z sytuacjach formalnych – reprezentowania firmy