Etapy selekcji pilotów u przewoźnika

Skontaktuj się z nami

Wypełnij formularz

Linie lotnicze oprócz aplikacji elektronicznej – formularza aplikacyjnego, często oczekują przesłania CV. Chcąc oszczędzać czas i ryzyko poświęcania uwagi nieodpowiednim kandydatom porównuje się kandydatów i ich staranność w wypełnianiu aplikacji, często już na tym etapie decydując o odrzuceniu niektórych z nich.

I. PRESELECJA APLIKACJI

Jeśli jednak firma przyjmuje zgłoszenia kandydatów w formie CV, postarajcie się o odpowiedni wzorzec, koniecznie sprawdźcie czy linia, do której aplikujecie nie oczekuje CV o typowym dla danego kraju wzorze. Za przykład niech posłużą Niemcy, gdzie papierowa, kilkustronicowa teczka aplikacyjna w ozdobnej okładce jest standardem. 

CV powinno być czytelne, czyli ułatwiające wyłapywanie najważniejszych, uporządkowanych w kluczu chronologicznym i logicznym danych. Nie ignorujcie edycji, to też informacja o autorze. W CV nie może zabraknąć najważniejszych danych takich jak nalot – nieważne, że składacie do linii formularz, CV powinno iść z Wami przez całe życie, aktualizowane na bieżąco!

Analiza aplikacji to I etap, z którego można zostać wyeliminowanym, a którego poziom trudności jest bardzo niski. W przypadku pilotów, którzy spełniają wymogi wstępne, różnice pomiędzy kandydatami będą się pojawiać na wymiarach ponadprogramowych.

To właśnie różnice w zawartości i jakości CV mogą zdecydować o braku zaproszenia kandydata. Namawiam Was, zatem do dokładności, systematyczności pisania o swoich, zwięzłości i przede wszystkim prawdomówności !!! 

OFERUJEMY USŁUGĘ SPRAWDZENIA CV POD WZGLĘDEM POPRAWNOŚCI I DBAŁOŚCI, TAKŻE W PRZYGOTOWANIU NIEZBĘDNYCH PODCZAS PRESELEKCJI CV INFORMACJI, TAKŻE PRZYGOTOWANIU CV OD ZERA - PROSIMY O KONTAKT MAILOWY Z ZAPYTANIEM O TERMINY I CENY: rekrutacja@zawodpilot.pl

Formularz aplikacyjny jest najwygodniejszą formą zbierania informacji o kandydatach przez linię, ale dla samych kandydatów to także bardziej efektywna forma, bo jeśli udzieliliście odpowiedzi na wszystkie pytania, to nie ma mowy o pominięciu istotnych danych. Napotykacie na formularze aplikacyjne, kłopotliwe w wypełnianiu ze względu np. na objętość, kilka do kilkunastu stron, to właściwie standard w liniach bliskowschodnich.

Drugą trudność, na jaką napotkacie być może jest rodzaj zadawanych pytań, mogą wydawać się zbyt osobiste i podchwytliwe. Wasze odpowiedzi, ich jakość i treść zdecydują o zaproszeniu Was do procesu selekcyjnego. Uwaga tez na technikę wypełniana formularzy, niektóre stworzone są tylko do użytku online, w związku z tym prawie niemożliwe jest ich zapisywanie na twardym dysku Waszego komputera.

Na tym etapie zaczynacie walczyć o pracę, i nie zapominajcie o tym przygotowując aplikację. Niedokładność w wypełnianiu formularza widać od razu, zbyt ogólne odpowiedzi, lub nieprecyzyjne, błędy, w odpowiedziach na proste i krótkie pytania, to wszystko jest materiałem do analizy i porównania kandydatów.

II. PRESELEKCJA – KONTAKT TELEFONICZNY / MAILOWY

Dochodzimy do momentu, w którym nasza aplikacja została przyjęta, spełniamy podstawowe wymagania kwalifikacyjne a forma aplikacji została oceniona na akceptowalną dla linii, w której staramy się o pracę. Jeśli otrzymujesz telefon z firmy, do której aplikujesz to może to oznaczać, że:

Podczas takiej rozmowy kluczowe jest jedynie ustalenie terminów I-szego spotkania u Twojego potencjalnego pracodawcy. Pierwsze spotkanie ma często charakter spotkań grupowych (np. sprawdzian wiedzy lotniczej połączony z innym), więc musisz robić wszystko, żeby termin Ci pasował i nie zapominaj, że od momentu odebrania telefonu, zbierasz punkty

Zazwyczaj termin dłuższych rozmów jest wcześniej planowany i zostaniesz o niej wcześniej uprzedzony.  Celem takiej rozmowy jest wstępne sprawdzenie: płynności mówienia w języku angielskim, sposobu komunikowania się, sposobu bycia, rodzaju motywacji, planów zawodowych itp.

 III. INTERVIEV – TECHNICZNE I HR

Linia poszukuje do swoich szeregów ludzi lubiących się uczyć, dlatego sprawdza, co zostało w głowach kandydatów po zdanym egzaminie ATPL.

Test wiedzy lotniczej pomaga przyszłemu pracodawcy ocenić czy odświeżacie wiedzę, z której, na co dzień może nie korzystacie, czy może po zdanym egzaminie uznaliście materiał za bezużyteczny? Efektywnym sposobem selekcji na tym etapie, jest sprawdzająca rozmowa telefoniczna – o takiej rozmowie zostaniecie uprzedzeni, a jej termin ustalony wcześniej.

Najczęściej jednak kandydat jest przepytywany z zakresu wiedzy lotniczej podczas interview. Prowadzący instruktor lub rekruter ma na celu oszacować zakres ryzyka, dotyczącego powodzenia szkoleniowego w przypadku danego kandydata na pilota linii.

Ocena potencjału w zakresie uczenia się wiedzy technicznej w poszczególnych liniach lotniczych będzie pełniła mniejszą lub ważniejszą rolę. Z puntu widzenia kandydata, to rekrutacja jest momentem zakończenia jakiegoś trudnego i pełnego wyzwań okresu w życiu. Z perspektywy całości kariery zawodowej to dopiero początek. Sukces sprawnego szkolenia na typ, w linii lotniczej uzależniony jest od poziomu wiedzy, jaki kandydat reprezentuje w momencie przyjęcia do linii lotniczej. To jest moment, w którym brakuje czasu na uzupełnienie deficytów wiedzy czy korepetycje.

Oczywiście profesjonalnie przygotowany wywiad techniczny będzie odnosił się do wiedzy z ‚zakresu ATPL’ jednak rodzaj pytań na wnioskowanie i myślenie dotyczące wykorzystania wiedzy technicznej w sytuacji operacyjnej i przewidywanie w związku z tym swojego działania jest kluczowe w pracy pilota.  Najczęściej instruktor zadaje pytania z zakresu ATPL, lecz zadawane, jako problemy do rozwiązania, tak zadawane pytanie sprawdzają nie tylko wiedzę, ale także umiejętność jej wykorzystania w praktyce. Są to pytania w stylu:

 Czasami wiedza techniczna będzie sprawdzana za pomocą testu wiedzy lotniczej to zestaw pytań zazwyczaj bliźniaczy do tego, jaki widzieliście podczas egzaminów do licencji. Zakres pytań do egzaminu ATPL jest znany, obejmuje różne przedmioty: pytania z aerodynamiki przeplatają się z pytaniami z mechaniki lotu, meteorologii, korespondencji radiowej, prawa lotniczego, czy czynnika ludzkiego.

Wielu z Was, będących świetnymi lotnikami, ‚spala się’ na etapie zwanym interview czyli na rozmowie kwalifikacyjnej. Człowiek wykazujący się większością potrzebnych kompetencji na wcześniejszych etapach, podczas rozmowy traci wysokie noty. Komisja waha się w decyzji, bo brak opanowania stresu na ostatnim etapie jest dla niej wyznacznikiem braku opanowania w samolocie, choć tak być wcale nie musi. To opis wcale nie tak rzadkich przypadków podczas selekcji kandydatów.

Interview hr-owe często przeprowadzana jest przez kilka osób reprezentujących odpowiedzialność za standardy kadry zatrudniania i selekcji.  Pytania dotyczą motywacji i postaw wobec dotychczasowych pracodawców i doświadczeń szkoleniowych. Ta część wywiadu może być prowadzona przez doświadczonego psychologa lotniczego i wtedy część tego wywiadu poszerzona zostanie o ocenę psychologiczną zgodnie z obowiązującymi obecnie przepisami EASA.

Podczas takiej rozmowy oprócz klasycznego wywiadu z kandydatem stosuje się tzw. ‚scenki’, czyli symulacje trudnych sytuacji międzyludzkich, w jakich możesz być postawiony jako kapitan lub f/o.