Wymagania medyczne dla pilota

Skontaktuj się z nami

Wypełnij formularz

Orzeczenie lotniczo – lekarskie jest niezbędne do samodzielnego latania 

Badania medyczne zarówno wstępne, okresowe jak i okolicznościowe wzbudzają różne emocje. Decyzja lekarza orzecznika decyduje również o Waszej karierze lotniczej, a na jej wyniki nie macie często wpływu. Do wykonywania samodzielnego lotów niezbędne jest oprócz licencji czy świadectwa kwalifikacji także orzeczenie lotniczo-lekarskie i od tego nie ma odwołania.

Niemożność przedłużenia ważności orzeczenia lekarskiego dla doświadczonych pilotów wiąże się czasami z utratą zawodu, dla tych którzy zaczynają przygodę z lotnictwem brak certyfikatu medycznego oznacza niemożność spełniania marzeń. W obydwu przypadkach na drugiej szali jest odpowiedzialność za siebie i za innych ludzi, warto o tym pamiętać podczas wywiadu lekarskiego.

Jeśli macie wątpliwości co do tego, czy przejdziecie z powodzeniem testy medyczne, zróbcie to jak najszybciej, zanim zainwestujecie wysiłki i zaangażowanie w szkolenie lotnicze. Warto wybrać się na konsultacje do lekarza specjalisty medycyny lotniczej, każdy przypadek jest indywidualny, podobna przypadłość dla jednej osoby może być przeszkodą w samodzielnym pilotowaniu statku powietrznego dla innej nie.

Poświęcam kawałek serwisu www.zawodpilot.pl badaniom medycznym, nie tylko dlatego że orzeczenie lekarskie jest częścią całości uprawnień dla każdego chętnego do samodzielnego latania, ale także z powodu kłopotów na jakie sama napotkałam przy poszukiwaniu aktualnych przepisów dotyczących wymogów czy procedur badań lotniczych. 

Zasady, kryteria i procedury orzekania medycznego w całej Europie są spójne, więc testy medyczne można przechodzić we wszystkich krajach Europy, orzecznictwa wymieniają się informacjami, na wypadek, gdyby ktoś uciekał przed swoim macierzystym orzecznictwem medycznym.

W jakich klasach wydaje się w Polsce orzeczenia dla pilotów.

Wskazówki jak się przygotować do badań znajdziecie na każdej internetowej stronie placówek uprawnionych do wykonywania takich badań:

1) Alergo-Med Aviation, ul, KEN 56, Warszawa

2) Centrum Medyczne LIM, Al. Jerozolimskie  65/79, Warszawa;

3) Główny Ośrodek Badań Lotniczo-Lekarskich Aeroklubu Polskiego — Wojewódzka Przychodnia Sportowo-Lekarska, ul. H. Sienkiewicza 108/110 Wrocław

4) Centrum Medycyny Lotniczej Wojskowego Instytutu Medycyny Lotniczej ul. Krasińskiego 54, Warszawa;

5) Filia nr 11 Zakład Opieki Zdrowotnej MEDICOVER ul. 17-go Stycznia 39, Warszawa

035

Aktualne przepisy: 

Początkiem analizy dokumentów z zakresu wymagań medycznych, powinny być Rozporządzenie UE 1178/2011  i Prawo Lotnicze z 2002

Jeśli macie inne szczegółowe pytania i wątpliwości to szukajcie w kolejnych:

AMC and GM on the medical certification of pilots and medical fitness of cabin crew

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie badań lotniczo-lekarskich 21.10.2003

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie badań lotniczo-lekarskich 02.06.2009

Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej 04.06.2013 w sprawie badań lotniczo-lekarskich