Wielu z Was którzy zachwycili się lotnictwem na poważne zadaje sobie to pytanie… jak zostać pilotem.
Możliwe są trzy podstawowe ścieżki zdobycia liniowej licencji lotniczej a może bycie pilotem jest dla Was etapem zdobycia licencji turystycznej (PPL). Zatem:
1. OPCJA: STUDIA
Jeśli jesteś młodym człowiekiem, który planuje dopiero swoją edukację możesz wybrać się na studia, które przy znacznie mniejszych kosztach przygotują Cię, na pewno nie całkowicie, ale w dużym stopniu obniżą koszty uzyskania licencji zawodowej. Choć pamiętać należy, że szczegóły tego planu na każdej uczelni wyglądają inaczej i to co małym druczkiem w umowie jest napisane należy uważnie czytać, bo potem pojawiają się niespodzianki dotyczące kosztów szkolenia.
Wyższa Szkoła Oficerska Sił Powietrznych w Dęblinie
W ramach cywilnych stacjonarnych studiów I stopnia realizowane są specjalności:
W ramach cywilnych stacjonarnych i niestacjonarnych studiów II stopnia realizowana jest specjalność:
W ramach wojskowych studiów stacjonarnych I i II stopnia realizowana jest specjalność:
Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Chełmie
Mechanika i Budowa Maszyn
specjalizacja pilotaż
Politechnika Rzeszowska
Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
http://wbmil.prz.edu.pl/pl/struktura-wydzialu/
Politechnika Poznańska
https://www-old.put.poznan.pl/pl/organizacje/centrum-ksztalcenia-lotniczego
2. OPCJA: SZKOLENIE TYPU: AIRLINE CADET SCHOOL – CZYLI ‚OD ZERA DO BOHATERA’ - szkolenie przeznaczone dla chętnych posiadających finansowy wkład własny (wciąż finansowo atrakcyjne rozwiązanie względem szkolenia w ośrodku szkolenia lotniczego), którzy nie posiadają często żadnego doświadczenia lotniczego (jeśli posiadają tym lepiej dla nich!) i są zdecydowani, że chcą latać w linii lotniczej i to często konkretnej. Programy organizowane przez linię lotniczą są bardziej wiarygodne i obarczone mniejszym ryzykiem niepowodzenia planu. Ograniczenia wiekowe związane są wyłącznie z wiekiem osiąganym po zakończeniu szkolenia przez uczestnika i ryzykiem niepowodzenia ze względu na posiadany potencjał i jego zmianę z uwagi na wiek właśnie.
Przy tej opcji warto zainteresować się, które linie lotnicze, od samego początku selekcjonują i monitorują poziom szkolenia i wiedzy uczestników, bo tylko w takiej opcji istnieje duże prawdopodobieństwo, że przewoźnik nie zrezygnuje z takiego studenta. Niestety na rynku pojawia się wiele ośrodków, które reklamują się, jako część programu kadeckiego, jednak ryzyko odrzucenia przez przewoźnika jest ogromne. Chwyt reklamowy jest silną dźwignią dla chętnych, jednak namawiamy Was na zbadanie rozmiaru ryzyka jakie ponosicie indywidualnie.
3. OPCJA OŚRODKI SZKOLENIA LOTNICZEGO
Ośrodki szkolenia lotniczego znajdziecie w całej Polsce, i tutaj wyłącznie dostępność instruktorów i zaplecza lotniskowego jest dla Was ważna jeśli myślicie o karierze pilota komercyjnego. Odległość od miejsca zamieszkania i pracy ma znaczenie, zatem planując szkolenie bierzcie pod uwagę dojazdy i organizację życia zawodowego i rodzinnego, bo w momentach kryzysu i zmęczenia, będzie to miało spore znaczenie. Lista aktualnych ośrodków szkolenia lotniczego znajdziecie na stronach nadzoru, z poniższego wykazu dobrze jest wybrać kilka, odwiedzić je osobiście, zadać pytania jakie macie, spotkać się z potencjalnym instruktorem, dopytać jaki staż mają zatrudnieni w ośrodku instruktorzy.
na stronach Urzędu Lotnictwa Cywilnego znajdziecie aktualny wykaz
O tym co istotne jest przy wyborze ośrodka szkolenia piszemy w następnej zakładce.
Jak zostać pilotem, czym kierować się przy wyborze ośrodka, studiów lotniczych dowiesz się na zawodpilot.pl, zapraszam serdecznie.